Balkanpaprikasallad – en ljuvlig historia

paprikasallad_1

Just nu går det att köpa grekiska paprikor på mitt Lidl. Så gott som dagligen går jag in och handlar, fyller varukorgen med dessa väldoftande underbara grönsaker. Anledningen är att de påminner om serbiska.

Nu vill jag bjuda dig på min favoritsallad all time, nämligen paprikasallad. Och det går lika bra med röda. Men, för att du ska få till det är det viktigt att spetspaprikorna är av rätt sort. Nu är jag inte bra på vad olika sorter heter, men en riktlinje är att det ska dofta gott och mycket om dem. Om de är mer eller mindre luktfria, fortsätt leta.

Ja men då kör vi  lite paprikasallad från Balkan.
Sätt ugnen på 200 grader. Skölj, torka och lägg paprikorna på galler. De ska grillas i ugnen i cirka trettio minuter. Jag har gasspis, har du elektrisk dito, kan grader och tid variera, var observant.

paprikasallad_2

Sakta sprider sig nu en ljuvlig doft i ditt kök.

Under tiden kan du blanda ihop
två delar olja med en del vinäger,
lite salt och tre pressade vitlöksklyftor.

paprikasallad_5

Så här ska de se ut när du tar ut dem ur ugnen:
Låt dem svalna. Skala dem.

paprikasallad_3

Och lättskalade ska de vara.
Om inte, har de varit för kort tid i ugnen.

paprikasallad_4

Lägg paprikorna i en skål och häll över blandningen.
De kan med fördel stå i kylskåp till nästa dag.

paprikasallad_6

Njut.

Passar bra till kötträtter.

Om Snövit Snežana Janson

Författare till boken Sverige, juggarna och jag. Bloggar om identitet, migration och integration. Och allt som ryms däremellan. Visa alla inlägg av Snövit Snežana Janson

4 responses to “Balkanpaprikasallad – en ljuvlig historia

Lämna en kommentar